Inici > Decreixement, Lluites > Supermercats? No, gràcies

Supermercats? No, gràcies

petroaliments

Portada de la publicació Petroaliments o Sobirania Alimentària. Es pot descarregar sencera en .pdf prement sobre la imatge

Poca gent es pregunta: on vaig a comprar el menjar? Hem interioritzat tant la resposta, que no hi ha cap mena de dubte: al supermercat. A l’Estat espanyol, el 62% dels aliments consumits es compren en una gran superfície. La relació dels consumidors i les consumidores amb els productes alimentaris ha canviat radicalment durant els darrers anys.

Mentre l’any 1995, el 35,5% de les compres d’alimentació es feien als supermercats, el 2006, la proporció pujava al 45,5%. A l’altra cara de la moneda, la quota de mercat del comerç tradicional va baixar del 35,6% al 28,8% en aquest mateix període. Les xifres i l’evidència quotidiana mostren que s’està produint un procés de substitució del model de comercialització: de l’establiment petit de propietat familiar al model de gran cadena de distribució i comercialització que, com a tal, requereix una inversió potent. Al mateix temps que, al conjunt de l’Estat, el nombre de locals comercials destinats a la venda al detall d’aliments i begudes augmentava un 8% entre 2001 i 2005, el nombre d’empreses dedicades a aquesta activitat va descendir un 6%.

Els consumidors i les consumidores es podrien preguntar per què els perjudiquen aquests canvis, sobretot davant les grans campanyes publicitàries que ens han deixat ben clar que, al supermercat, hi trobarem els millors preus i, a més, estalviarem temps pel fet de trobar-ho tot en un sol establiment.
I és precisament en la concentració empresarial on trobem la clau de volta que explica l’impacte de la gran distribució. Progressivament, els supermercats s’estan convertint en la nostra única via d’accés als productes de primera necessitat.

Gairebé un 40% del menjar que es compra en territori espanyol s’adquireix en tres establiments: Carrefour, Mercadona i Eroski. La implantació progressiva i eficaç d’aquest oligopoli dóna cada cop més poder a aquestes empreses de distribució per establir les seves normes i imposar les seves condicions a les persones consumidores i als productors i productores.

Si empreses com Danone o Nestlé han de cedir davant l’evidència que només es pot arribar a les neveres de les nostres cases a través dels supermercats, la capacitat de negociació de les empreses familiars o dels petits productors és nul·la.

L’únic model de producció que pot respondre a les necessitats de les cadenes de distribució es basa en l’economia d’escala i la fabricació massiva de béns de consum. I això requereix una agricultura i una ramaderia intensives basades en la mecanització, la utilització de pesticides i fertilitzants químics, la fabricació de pinsos industrials, un procés d’embalatge i una refrigeració que permetin moure grans quantitats a llargues distàncies i un model de consum de productes manufacturats totalment anònims i basat en la confiança que dipositen els consumidors i consumidores en una marca i no en la relació personal amb els botiguers i botigueres.

El consum de productes de l’altra punta de món fora de temporada, la implantació de monocultius i la destrucció dels sistemes de producció tradicionals, les dificultats per la subsistència de la petita pagesia i la concentració empresarial en la producció d’aliments, els embalatges i la generació de residus que se’n deriva, etc. responen a l’adaptació del sistema productiu a les conveniències logístiques i econòmiques de les grans cadenes de distribució.

De la publicació Petroaliments o Sobirania Alimentària.

Categories:Decreixement, Lluites
  1. Encara no hi ha cap comentari.
  1. No trackbacks yet.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: